Driftsmeddelelser og status på toldsystemer

Visning af billede: tolderhverv

Told - drift af systemerne

Her kan du se aktuelle driftsproblemer og planlagte nedlukninger på SKATs toldsystemer.

Visning af billede: linkiconTeknisk helpdesk for toldsystemerne og EMCS
Visning af billede: linkiconFind nødproceduren - hvis systemerne ikke er tilgængelige

Driftsstatus

Du kan sortere meddelelserne ved at klikke på Dato, System, Beskrivelse og Status. Når du klikker på titlen vises meddelelsen på en ny side. Tilmeld dig også RSS øverst i højre hjørne på denne side.  



Historisk arkiv:


DatoSystemBeskrivelseStatusKlarmelding
2017-07-19 09:21Import- og Eksportsystemerne

Problemet er nu løst. Der kan logges på import/export med nyeste java-version.

Installer venligst ikke den nyeste Java version 8 141, der netop er frigivet. Import og e-Export vil ikke starte med denne version (Unable to launch the application).

Der fejlsøges.

INC000000192626

Løst2017-07-20 13:05
2017-07-14 09:37EMCS

Opd. kl. 14.03: Problemet er løst. Nødprocedure må ikke længere anvendes.

Der opleves problemer med oprettelse af forsendelser i EMCS (forsendelse af punktafgifter) (IE815-beskeder). Der fejlsøges.

Nødprocedure må anvendes.

INC000000191413

Løst2017-07-14 14:03
2017-07-06 10:51EMCS

Der er lange svartider i EMCS. Fejlen undersøges.

Løst2017-07-06 14:56
2017-06-21 14:03ICS

Servicevindue der påvirker ICS den 22. juni 2017

08.00 - 09.00 - "Udskriv blanket" vil ikke virke i ICS i dette tidsrum. "Udskriv"-knappen vil dog virke.

Service windows which will affect ICS on, 22th of June 2017

08.00 am - 9.00 am - The Print Form-button (Udskriv blanket) will not work in this timeframe. The Print-button (Udskriv) will.

 INC000000180523

Planlagt nedlukning2017-06-22 09:00
2017-06-20 19:40ICS og Manifest

Problemet er løst og der må ikke længere anvendes nødprocedure.

Der er i øjeblikket problemer med filoverførslen til ICS og Manifestsystemet.

Det er fejlmeldt. Der må i fornødent omfang anvendes nødprocedure

INC000000179757

Løst2017-06-20 19:43
2017-06-20 15:06ICS og Manifest

ICS og Manifest online er blevet genstartet kl. 15.13. Brugere kan derfor have oplevet "Failure of Apache Bridge" i nogle få minutter. Systemerne er nu i drift igen.

ICS og Manifest kører langsomt. Det er fejlmeldt.

INC000000179730

Løst2017-06-20 15:20
2017-06-19 09:22EMCS

På grund af et servicevindue på Nemlogin vil adgangen til ICS, Manifest og EMCS være utilgængelig i en time fra mandag nat (19-06-2017) kl. 23.59 til kl. 01.00. Det forventes at påvirke såvel filoverførsel som onlineadgang. Nødprocedure må benyttes i tidsrummet.

INC000000178826

Planlagt nedlukning2017-06-20 01:00
2017-06-19 09:21ICS og Manifest

På grund af et servicevindue på Nemlogin vil adgangen til ICS, Manifest og EMCS være utilgængelig i en time fra mandag nat (19-06-2017) kl. 23.59 til kl. 01.00. Det forventes at påvirke såvel filoverførsel som onlineadgang. Nødprocedure må benyttes i tidsrummet. 

NemLogi-in will be unavailable for about an hour tonight, Monday, June 19th, 2017 between 11.59 pm and 01.00 am. This will probably mean that access to ICS, Manifest and EMCS will be unavailable during the service window. The use of fallback procedure is allowed during the service window.

INC000000178826

Planlagt nedlukning2017-06-20 01:00
2017-06-15 11:33e-Export

Opdateret kl. 12.43: Forsinkelsen skyldes at der er indsendt mange filer i tidsrummet mellem kl. 10-12. Køen er afviklet.

Flere oplever forsinkelser på filsvar i filoverførsel på e-Export. Problemet er fejlmeldt.

INC000000176869

Løst2017-06-15 12:43
2017-06-15 10:23Transit (NCTS)

Servicevindue Transit 21-06-2017 kl. 07.30-08.00

Transit vil være utilgængelig i omkring 5 minutter onsdag den 21. juni 2017 på et tidspunkt imellem klokken 07.30-08.00. Filer der modtages i tidsrummet vil blive behandlet, når servicevinduet er overstået.

INC000000176764

Planlagt nedlukning2017-06-21 08:00
2017-06-14 13:07Import

Der er fortsat fejl i Speditøroplysninger i Toldsystemet import: Adresseløbenumre på bevillingstype 292 opdateres ikke og bevillingstype 406 vises slet ikke. Oplysningerne kan findes i Virksomhedsoplysninger i e-Export, fanebladet Bevillinger.

Driftsproblem 
2017-06-13 08:58Import- og Eksportsystemerne

Opdateret kl. 09.28 - problemet er løst.

opdateret kl. 09.14 - problemet er sporadisk - det er kun enkelte brugere der ikke kan logge på.

Der er i øjeblikket problemer med at logge på toldsystemerne import/eksport on-line. Det er fejlmeldt.

INC000000175489

Løst2017-06-13 09:28
2017-06-11 10:35ICS og Manifest

Opdateret: 13.48: Problemet løst kl. 13.30, hvorfor der ikke længere kan anvendes nødprocedure. Problemet har stået på fra kl. 23.44 den 10.06.17.

12.55 Desværre stadig ingen tidshorisont.

Der er desværre ingen tidshorisont.

Problem med FTP GW (filoverførsel til ICS og Manifest). Der fejlsøges.

Onlinedelen virker. Nødprocedure må benyttes i fornødent omfang.

The FTP GW for ICS and Manifest is currently unavailable. The use of fallback procedure is allowed.

INC000000174991

Løst2017-06-11 13:48
2017-06-07 10:12Import

Servicevinduet er forlænget til kl. 21.00 - ændringen vedrørende toldoplag gennemføres ikke i dag. Der er derfor udsendt nyhedsbrev om at den annoncerede ændring vedr. toldoplag ikke kan gennemføres p.t.

Husk servicevindue på import- og manifestsystemet onsdag 7. juni 2017 kl. 18-19.30

Nødprocedure må anvendes i fornødent omfang.

 

Planlagt nedlukning2017-06-07 21:15
2017-06-01 12:57Alle toldsystemer

Fredag 02-06-2017 vil der ca. kl. 7.30 forekomme en kortvarig afbrydelse på få minutter i adgangen til toldsystemerne, da de genstartes på grund af en intern opdatering.

On Friday, June 2nd, 2017 around 7.30 am all customs systems will be unavailable for a few minutes due to a reboot.

Løst2017-06-02 07:40
2017-05-31 15:12Import

Servicevinduet er forlænget til kl. 21.00 - ændringen vedrørende toldoplag gennemføres ikke i dag.

Import og Manifestsystemerne vil være utilgængelige på grund af et servicevindue onsdag den 7. juni 2017 mellem kl. 18.00-19.30. Filer til Import og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

07-06-2017: Ændringen kunne ikke gennemføres. Se nyt nyhedsbrev om toldoplag.

Denne ændring sker: I forbindelse med oplæggelse på toldoplag (procedurekoder startende med 71) skal der fra den 7. juni 2017 angives bevillingsnummer. Se nyhedsbrev af 31-05-2017.

The service window has been prolonged - for now til 8 pm

The Import and Manifest systems will be unavailable due to a service window on Wednesday, June 7th, 2017 between 6 pm and 7.30 pm.

Planlagt nedlukning2017-06-07 21:15
2017-05-30 12:21Information

Nye VAB A certifikatkoder ved import: Fra 1. juni 2017 kan følgende certifikatkoder anvendes i forbindelse med VAB A (veterinærbestemmelser)

Y072 - Varer med EU oprindelse afsendt fra Andorra
Y073 - Varer med EU oprindelse afsendt fra Schweiz
Y074 - Varer med EU oprindelse afsendt  fra Færøerne
Y075 - Varer med EU oprindelse afsendt fra Grønland
Y076 - Varer med EU oprindelse afsendt fra Island
Y077 - Varer med EU oprindelse afsendt fra Lichtenstein
Y078 - Varer med EU oprindelse afsendt fra Norge
Y079 - Varer med EU oprindelse afsendt fra San Marino

Certifikatkoderne kan anvendes, når det er tale om EU varer, som kommer retur fra et af ovenstående lande. Certifikatkoderne angives i rubrik 44.2 og VAB A i rubrik 44.3. Det vil af taric fremgå på hvilke varekoder, certifikatkoderne kan anvendes.

  
2017-05-30 11:39ICS

Servicevindue der påvirker ICS den 30. maj 2017

18.30 - 21.00 - "Udskriv blanket" vil ikke virke i ICS i dette tidsrum. "Udskriv"-knappen vil dog virke.

Service windows which will affect ICS on, 30th of May 2017

06.00 pm - 9.00 pm - The Print Form-button (Udskriv blanket) will not work in this timeframe. The Print-button (Udskriv) will.

Planlagt nedlukning2017-05-30 19:55
2017-05-30 09:43TFE

TFE for Import og Manifest er nu igen tilgængelige.

The test environment for Import and Manifest is now available.

 

TFE (Test for Erhvervslivet) (Import og Manifest) vil være utilgængeligt 30/5-2017 mellem kl. 10.35-11.20.

The test environment for Import and Manifest will be unavailable on Tuesday, May 30, between 10.35 am and 11.20 am.

Løst2017-05-30 11:23
2017-05-29 15:38ICS og Manifest

Gælder også for EMCS:

Der kan forekomme sporadiske udfald på NemID natten til tirsdag den 30/5-2017 imellem kl. 00.01 og 06.00, som kortvarigt kan påvirke adgangen til ICS, Manifest og EMCS.

Sporadically the access to ICS, Manifest and EMCS may be unavailable for short periods of time on Tuesday, May 30th, 2017 between 00.01 am and 06.00 am.

Løst 
2017-05-26 09:58Servicedesk

Import og Manifestsystemerne vil være utilgængelige på grund af et servicevindue onsdag den 7. juni 2017 mellem kl. 18.00-19.30. Filer til Import og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages men behandles først efter servicevinduets afslutning.

TFE (Test for Erhvervslivet) vil være utilgængeligt 30/5-2017 mellem kl. 10.35-11.20.

The Import and Manifest systems will be unavailable due to a service window on Wednesday, June 7th, 2017 between 6 pm and 7.30 pm.

The test environment will be unavailable for the same reason on Tuesday, May 30, between 10.35 am and 11.20 am.

Planlagt nedlukning2017-06-07 21:15
2017-05-24 16:17Servicedesk

Problemet løst 24-05-2017 omkring kl. 17. Servicedesks telefoner åbner som normalt på mandag (kun mails fredag 26-05-2017).

På grund af driftsforstyrrelser hos Telenor er det ikke muligt at kontakte Servicedesk telefonisk. Kontakt os venligst via email.

Løst2017-05-24 17:00
2017-05-23 11:05Servicedesk

SKAT har generelt lukket fredag den 26. maj 2017 (dagen efter Kristi Himmelfartsdag). Toldekspeditionsstederne og Servicedesk har normal åbningstid. Servicedesk kan dog kun kontaktes via email, da telefonerne er lukket.

  
2017-05-16 14:49Alle toldsystemer

På grund af et EU-servicevindue onsdag den 17. maj 2017 kl. 6.30 (dansk tid) kan der forekomme en kortvarig afbrydelse af adgangen til toldsystemerne.

Due to a EU service window on May 17, 2017 at 6.30 am the customs systems may be unavailable for a very short time.

Planlagt nedlukning2017-05-17 06:35
2017-05-14 12:38Servicedesk

Vi er blevet gjort bekendt med, at også danske virksomheder er blevet ramt af hackerangrebet, der begyndte 12. maj 2017. Den aktuelle virus breder sig gennem links i emails. Vi opfordrer derfor til at der udvises stor forsigtighed på dette område.

  
2017-05-10 13:55Import

Der opleves fejl på angivelser vedrørende procedurekode 405100 i fortoldninger. Der fejlsøges.

Opdateret 11-05-2017 kl. 09.13: Der er ikke tale om en fejl. Se nyhedsbrev af 6/4-2017:

Denne procedurekode udgår:

4051000 - Fortoldning af varer, der er indført under ordningen for aktiv forædling, suspension

Der anvendes som udgangspunkt procedurekode 4051100 eller 4051200 i stedet for.

Løst2017-05-11 09:12
2017-05-05 10:13Servicedesk

På grund af et EU-servicevindue onsdag den 10. maj 2017 klokken 21.00-21.30 (dansk tid) vil beskeder til og fra Danmark blive lagt i kø og først behandlet, når servicevinduet er overstået. Toldsystemerne vil være fuldt tilgængelige under dette servicevindue, det er udelukkende kontakten mellem EU-landene, der er berørt.

Due to a EU service window on May 10, 2017 between 9 pm and 9.30 pm messages to and from Denmark will not be available for other member countries untill the service window is ended. All customs systems will be available during the service window.

Løst2017-05-10 21:30
2017-05-05 09:04ICS og Manifest

Der har været et kortvarigt udfald på Manifest og ICS online omkring 08.45-09.00. Systemet er tilgængeligt igen.

Opdateret kl. 9.15: Der har været små udfald på FTP GW imellem kl. 8.17-09.00, hvorfor enkelte indsendte filer er fejlet.

ICS and Manifest: The FTP GW has been temporarily unavailable between 8.17-9.00 am. Online services for these systems have been partly unavailable between 8.45-9.00 am.

Løst2017-05-05 09:14
2017-05-05 08:59EMCS

Opdateret kl. 09.42 Der er igen adgang til EMCS. Der kan ikke længere anvendes nødprocedure.

Opdateret kl. 09.05 Der er stadig ikke adgang til EMCS. Der må anvendes nødprocedure i fornødent omfang.

Der er i øjeblikket ikke adgang til EMCS. Der fejlsøges.

Løst2017-05-05 09:41
2017-05-02 09:11TFE

Reminder: Testmiljøerne for ICS og Manifest vil være utilgængelige tirsdag d. 2/5-2017 fra 12:00 til 13:00.

The test environments for ICS and Manifest will be unavailable on May 5th, 2017, between 12 pm and 1 pm.

Planlagt nedlukning2017-05-02 13:00
2017-05-01 08:01ICS og Manifest

Opdateret kl. 9.52: Ustabiliteten er endt kl. 9.16. Fejlen lå i en ustabil komponent.

Opdateret kl. 09.09 - Problemet er opstået igen

Opdateret kl. 8.57: Det kan konstateres at fejlen med ustabilitet på filoverførsel til ICS og Manifest har forekommet siden lørdag den 28/4-2017. Nødprocedure har været - og er - tilladt i fornødent omfang.

Opdateret kl. 8.52 Problemet er løst.

ICS/Manifest FTP (filoverførsel) kører ustabilt. Dette er fejlmeldt.

Update at May 1, 2017 09.52 am: The unavailability has passed.

Update at May 1, 2017: Since Saturday, April 28, the FTP GW for ICS and Manifest has been partly unavailable. The use of fallback procedure is therefore allowed when necessary.

Løst2017-05-01 09:52
2017-04-30 13:31ICS og Manifest

Opdateret kl. 13.42: Filerne modtages, men der kan være lidt længere svartider. Der er ikke længere tilladelse til nødprocedure.

Filflowet er atter gået i stå. Det er fejlmeldt. Der kan anvendes nødprocedure i fornødent omfang.

Unscheduled unavailability of the FTP GW for ICS and Manifest. The use of fallback procedure is allowed.

Løst2017-04-30 13:43
2017-04-30 10:52ICS og Manifest

Opdateret kl. 12.53: Det virker atter og nødprocedure er ikke længere tilladt.

Opdateret kl. 12.45: Der er gang i filflowet igen, men vi har ikke fået endelig bekræftet, at det virker optimalt. Derfor kan der stadig anvendes nødprocedure i fornødent omfang.

Opdateret kl. 12: Der er stadig ingen tidshorisont

Opdateret kl. 11.05: Der kan anvendes nødprocedure i fornødent omfang. Der er ingen tidshorisont.

Unscheduled unavailability of the FTP GW for ICS and Manifest: Unavailability started at 10.30 am. The use of fallback procedure is allowed.

ICS/Manifest FTP (filoverførsel) har kørt ustabilt siden kl. 10.30. Dette er fejlmeldt.

Løst2017-04-30 12:54
2017-04-29 14:53ICS og Manifest

ICS/Manifest FTP (filoverførsel) har sporadisk været nede mellem kl. 03.45 og kl. 13.54.

Løst 
2017-04-28 13:38ICS og Manifest

Service vinduer der påvirker ICS og Manifest den 28. april 2017

17.30 - 17.45 - "Udskriv blanket" vil ikke virke i ICS i dette tidsrum. "Udskriv"-knappen vil dog virke.

Service windows which will affect ICS and Manifest on Wednesday, April the 28th 2017

05.30 pm - 5.45 pm - The Print Form-button (Udskriv blanket) will not work in this timeframe. The Print-button (Udskriv) will.

Planlagt nedlukning2017-05-28 17:50
2017-04-27 10:48TFE

Testmiljøerne for ICS og Manifest vil være utilgængelige tirsdag d. 2/5-2017 fra 12:00 til 13:00.

The test environments for ICS and Manifest will be unavailable on May 5th, 2017, between 12 pm and 1 pm.

Planlagt nedlukning2017-05-02 13:00
2017-04-24 14:03EMCS

Opdateret 15.50: Problemerne med EMCS er nu løst

Opdateret kl. 1440: Der kan muligvis arbejdes i systemet igen, men endelig klarmelding afventes.

Der er problemer med at anvende EMCS systemet, både online og B2B. Dette er fejlmeldt 

Løst2017-04-24 15:50
2017-04-21 13:38Alle toldsystemer

Reminder

Servicevindue Lørdag 22-04-2017 kl. 15:30 - 20:30

Konsekvenser:

Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) and Manifest er utilgængelige i service vinduet.
Filer til Import, Export og NCTS indsendt under service vinduet kan stadig modtages men behandles først efter service vinduets afslutning. Filer til ICS og Manifest vil fejle og skal genindsendes efter servicevinduet.

Nødprocedure må benyttes under servicevinduet i fornødent omfang.

Service window Saturday April 22, 2017 between 3.30 pm and 8.30 pm

Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) and Manifest will be unavailable during the service window.


Files sent to Import, Export, NCTS during the service window will be processed after the service window ends. Files for ICS and Manifest will fail and must be re-sent after the service window.

The use of fallback procedure during the service window will be allowed.

 

Planlagt nedlukning2017-04-22 20:35
2017-04-20 12:13ICS og Manifest

Der er problemer med aflevering af filer til ICS og Manifest - der fejlsøges.

Opdateret kl. 12.22: Fejlen har stået på siden kl. 11.11. Der gives hermed tilladelse til nødprocedure.

Opdateret kl. 12.39: Fejlen er lokaliseret, men der kan endnu ikke gives en tidshorisont.

Fejlen er løst kl. 12.52. 

Unscheduled unavailability of the FTP GW for ICS and Manifest: Unavailability started at 11.11 am. The use of fallback procedure is allowed. Downtime ended at 12.52 pm.

Løst2017-04-20 13:11
2017-04-11 09:00Alle toldsystemer

Servicevindue Lørdag 22-04-2017 kl. 15:30 - 20:30

Konsekvenser (rettet 19-04-2017 mht. ICS og Manifest-filer):

Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) and Manifest er utilgængelige i service vinduet.
Filer til Import, Export og NCTS indsendt under service vinduet kan stadig modtages men behandles først efter service vinduets afslutning. Filer til ICS og Manifest vil fejle og skal genindsendes efter servicevinduet.

Nødprocedure må benyttes under servicevinduet i fornødent omfang.

Service window Saturday April 22, 2017 between 3.30 pm and 8.30 pm

Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) and Manifest will be unavailable during the service window.


Files sent to Import, Export, NCTS during the service window will be processed after the service window ends. Files for ICS and Manifest will fail and must be re-sent after the service window.

The use of fallback procedure during the service window will be allowed.

Planlagt nedlukning2017-04-22 20:35
2017-04-10 10:55Import

Problemet er løst. Angivelser der ligger i fejl på grund af nedenstående, kan nu indsendes.

Fortoldninger med procedurekode 42xxxxx (varer, der er genstand for en afgiftsfri leverance, der fortoldes til fri omsætning) og certifikatkode Y041 fejler sporadisk. Fortoldningen går enten i fejl før faktisk ankomst, eller når faktisk ankomst indsættes.

Der skal ske validering af momsnummeret angivet på certifikatet Y041, men dette virker i visse  tilfælde ikke.

Der må anvendes nødprocedure i denne situation indtil videre. Momsnummerets gyldighed kan kontrolleres på EU's hjemmeside: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?selectedLanguage=EN  

Systemudviklerne arbejder på en løsning.

Løst2017-04-12 14:00
2017-04-07 18:56e-Export

Problemerne skyldtes meget stort pres. Der er stadig større pres end normalt, hvorfor der vil kunne opleves længere svartider end normalt.

Der er i øjeblikket nogle der oplever problemer med svarfiler fra e-eksport.

Vi arbejder på at finde fejlen.

Der må i fornødent omfang anvendes nødprocedure

Løst2017-04-07 20:43
2017-04-07 11:59Alle toldsystemer

Servicevinduet er overstået.
Der kan ikke længere anvendes nødprocedure.

Husk servicevindue på EORI lørdag den 8. april 2017 kl 15.30 - 18.30

Det bevirker at alle systemer vil være utilgængelige i perioden (Import, e-Export, NCTS, ICS og Manifest).

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

 

Løst2017-04-08 18:38
2017-04-07 11:49Information

Der er udsendt nyhedsbrev om Told servicedesk og ekspeditionsstedernes åbningstider i påsken 2017.

  
2017-04-06 11:47Alle toldsystemer

Aftenens udlægning er nu afsluttet og disse problemer menes løst:

1. Indsættelse af faktisk ankomst på en MIO på et ekspeditionssted fejler ikke længere
2. Forudanmeldelser i Toldsystemet fejler ikke længere med beløbsfejl
3. Der dannes ikke reminder mails på MIG/MIO i utide

Hvis man mod forventning konstaterer problemer bedes dette indmeldt til CGI's servicedesk, email: skat@cgi.com. Toldens servicedesk åbner igen fredag kl. 7.

Opdateret kl. 18:04: Servicevinduet er flyttet til kl. 20:00 - 22:30 (Torsdag 06-04-2017)Alle toldsystemer vil være utilgængelige under servicevinduet. Der gives generel tilladelse til nødprocedure i tidsrummet.

Opdateret kl. 15.35: Servicevinduet er flyttet til kl. 19-21.30 (torsdag 06-04-2017). Alle toldsystemer vil være utilgængelige under servicevinduet. Der gives generel tilladelse til nødprocedure i tidsrummet.

Der bliver et ekstraordinært servicevinduet på toldsystemerne i aften, torsdag 06-04-2017 mellem kl. 18-20.30 for at rette fejlene opstået i aftes.

Omfang og nærmere besked følger snarest.

Unscheduled unavailability for all customs systems

Corrected: All customs systems will be unavailable between 8 pm and 10.30 pm tonight (April 6th, 2017) due to urgent updates. The use of fallback procedure is allowed during the service window.

Løst2017-04-06 22:47
2017-04-06 09:15Import

Importsystemet har fejlagtigt dannet reminder mails på MIG/MIO, hvor tidsfristen (90 dage) ikke er nået endnu.

Teksten i mailen er sådan:

Virksomheden har en MIO med reference nr. -------------, der skal berigtiges inden for de næste 3 dage.

Dette er fejlmeldt

Løst2017-04-06 22:45
2017-04-06 08:24Import

Opdateret kl. 15.47: Forventes løst ved ekstraordinær udlægning i aften (torsdag 06-04-2017) kl. 19-21.30

Opdateret kl. 09.47: Der er stadig tidshorisont

Forudanmeldelser fejler - der fejlsøges

Nødprocedure må anvendes i fornødent omfang

Løst2017-04-06 22:45
2017-04-06 07:45ICS og Manifest

Opdateret kl. 15.48: Forventes løst ved en ekstraordinær udlægning i aften (torsdag 06-04-2017) ml. kl. 19-21.30.

Opdateret kl. 09.46: Der er stadig ingen tidshorisont
Opdateret kl. 08.41: Der er ingen tidshorisont

Ekspeditionsstederne kan i øjeblikket ikke indsætte faktisk ankomst i MIG og MIO. Der fejlsøges.

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang.

Løst2017-04-06 22:45
2017-04-06 07:19Eksport

Opdateret kl. 22.54: Gensendelsen af filsvar forventes først at ske i løbet af fredag den 7. april.

Opdateret kl. 10.48: Der er nu tildelt MRN til alle udførsler. Filoverførsel: Angivelser der har nået status 40 inden fejlen blev rettet, har ikke fået MRN med i filsvaret. Vor leverandør vil lave en udsøgning af disse og gensende korrekte filsvar. Evt. kan MRN ses online.

Opdateret kl. 10.02: Der tildeles MRN-nr. i udførselsangivelserne i e-Export

Opdateret kl. 09.44: Der er stadig ingen tidshorisont
Opdateret kl. 08.40: Der er ingen tidshorisont

Der bliver ikke dannet MRN-nr. i udførselsangivelser i e-Export. Der fejlsøges.

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang.

Løst2017-04-06 10:05
2017-04-05 15:42Alle toldsystemer

Husk! Servicevindue til Told. Onsdag den 5. april 2017 kl. 18.00 - 20:30

Se uddybende besked nedenfor.

Planlagt nedlukning2017-04-05 20:35
2017-04-04 17:11Alle toldsystemer

Servicevindue på EORI, Lørdag den 8. april 2017 kl 15.30 - 18.30.

Det bevirker at følgende systemer vil være utilgængelige i perioden: Import, e-Export, NCTS, ICS og Manifest.

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages men behandles først efter servicevinduets afslutning

Service Window on EORI, Saturday April 8th 2017, 3.30 pm - 6.30 pm.

The following customs systems will be unavailable during the service window: Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest.

The use of fallback procedure is allowed within the service window.

Files sent to these systems will be processed after the service window.

Planlagt nedlukning2017-04-08 18:38
2017-04-01 10:25Alle toldsystemer

Servicevindue til Told. Onsdag den 5. april 2017 kl. 18.00 - 20:30

Følgende systemer vil være utilgængelige under servicevindue:

Import, e-Export, ICS og Manifest

Filer til ICS/Manifest, Import og Export indsendt under service vinduet kan stadig modtages, men behandles først efter service vinduets afslutning. Se også nyhedsbrev om nye svartekstkoder i Import.

Tilføjelse 03-04-2017: Filer indsendt til NCTS vil ikke blive behandlet imellem kl. 18.30-19.10 (cirka sluttidspunkt) på grund af afhængigheder til andre systemer. Så forsendelser, der ikke er frigivet kl. 18.30, vil tidligst blive frigivet kl. 19.10

Nødprocedure er i tidsrummet tilladt i fornødent omfang.

Service window for customs systems - Wednesday, April 5th, 2017, 6 pm - 8.30 pm

The following customs systems will be unavailable during the service window:

Import, e-Export, ICS and Manifest - and partly NCTS

Files sent to these systems will be processed after the service window. NCTS will be unavailable between 6.30 pm and 19.10 (approx.).

The use of fallback procedure is allowed within the service window.

Planlagt nedlukning2017-04-05 20:35
2017-03-31 13:07Information

Nye certifikatkoder i Import vedrørende Iran

Pr. 3. april 2017 integreres FN's sanktioner i bilag I i forordning 267/2012 mod Iran i Taric.

Da forordningen også vedrører varer, som er afsendt - altså uafhængig af oprindelsen - vil der for en del varekoder skulle angives hvorvidt:

Varen ikke er omfattet af forordning = certifikatkode Y949

Man har importtilladelse = certifikatkode C067

Varen er ikke afsendt fra Iran = certifikatkode Y069

  
2017-03-30 13:39TFE

Testmiljøet til NCTS fejler for øjeblikket. Der fejlsøges.

Løst2017-03-31 11:00
2017-03-29 14:46ICS

Knappen "Udskriv blanket" vil ikke virke i aften imellem kl. 19-21. Knappen "Udskriv" vil virke.

Planlagt nedlukning2017-03-29 21:00
2017-03-29 13:26Alle toldsystemer

Der vil være servicevindue på alle toldsystemer onsdag den 5. april 2017 mellem kl. 18.00-20.30. Nærmere besked følger.

Planlagt nedlukning 
2017-03-28 18:14Transit (NCTS)

Transitsystemet vil være utilgængeligt på torsdag den 30. marts 2017 mellem kl. 7.30 og 7.45 på grund af en hastende programrettelse. Øvrige toldsystemer vil ikke være berørt.

Vi beklager den korte tidsfrist.

Planlagt nedlukning2017-03-30 08:43
2017-03-28 13:31ICS

Knappen "Udskriv blanket" vil ikke virke i aften imellem kl. 22-23. Knappen "Udskriv" vil virke.

Planlagt nedlukning2017-03-28 22:55
2017-03-27 07:46ICS og Manifest

Opdateret kl. 12.59: Fejlen er løst og filoverførslen er i gang igen

Opdateret kl. 11.54 Stadig ingen tidshorisont, men en løsning er undervejs.

Opdateret kl. 10.17 Stadig ingen tidshorisont. Fejlen er fundet og en løsning er under udarbejdelse.

Opdateret 28/3-17 kl. 07.40 Stadig ingen tidshorisont
Opdateret kl. 20.00: Stadig ingen tidshorisont
Opdateret kl. 17.15: Stadig ingen tidshorisont
Opdateret kl. 15.57: Stadig ingen tidshorisont
Opdateret kl. 14.25: Stadig ingen tidshorisont
Opdateret kl. 12.47: Stadig ingen tidshorisont
Opdateret kl. 11.35: Stadig ingen tidshorisont
Opdateret kl. 09.28: Der er stadig ingen tidshorisont

Problem med FTP GW (filoverførsel til ICS og Manifest) siden i går d. 26/3-17 kl. 22.55. Der fejlsøges.

Onlinedelen virker. Nødprocedure må benyttes i fornødent omfang.

The FTP GW for ICS and Manifest is currently unavailable (since 11.36 pm). The use of fallback procedure is allowed.

Løst2017-03-28 12:59
2017-03-24 13:30ICS og Manifest

Virker igen siden kl. 14.14.

Problem med FTP GW (filoverførsel til ICS og Manifest) siden kl. 12.40. Der fejlsøges.

Opdateret kl. 13.45: Onlinedelen virker. Nødprocedure må benyttes i fornødent omfang.

The FTP GW for ICS and Manifest is currently unavailable (since 12.40 pm). The use of fallback procedure is allowed. Update: The unavailability has passed at 2.14 pm.

Løst2017-03-24 14:25
2017-03-24 10:56TFE

Test for Erhvervslivet: Alle testmiljøer vil være utilgængelige onsdag den 29. marts 2017 klokken 10.00-12.00 på grund af opdateringer.

Planlagt nedlukning2017-03-29 11:51
2017-03-21 13:28Alle toldsystemer

Opdatering 22-03-2017 kl. 12.10: De angivelser, der blev hængende i status 20 ved utilgængeligheden i går (21-03-17) er blevet skubbet til status 40, MEN de får ikke tildelt MRN. Der bedes derfor lavet erstatningsangivelser. Sletningsanmodning på de fejlbehæftede udførsler kan enten indgives via Funktioner - Indsend sletningsanmodning eller via mail til servicedesk (I begge tilfælde med angivelse af det nye ekspeditionsnummer)

Opdatering kl. 16.32: e-Export - en del angivelser hænger fortsat fast i status 20. Der kan gives tilladelse til at lave en erstatningsangivelse ved henvendelse til servicedesk

Opdatering kl. 16.06: e-Export - angivelser i status 20 forventet frigivet inden for 15 minutter.

Opdatering 14.43: Der hænger angivelser i status 20 i e-Export. De vil blive skubbet til næste status hurtigst muligt.

Opdatering 14.29: Vi har ikke modtaget endelig klarmelding endnu, men det ser ud til, at man igen kan logge på.

Opdatering 13:52. Toldsystemerne er fortsat nede. Der er tilladelse til at anvende nødprocedure

Opdatering 13:31. Problemet ser ud til også at ramme alle toldsystemer (Manifest, ICS, e-Export, Import, NCTS, Taric)

e-Export og Import er lige nu ikke tilgængelige. Der fejlsøges.

Løst2017-03-23 14:49
2017-03-21 10:22ICS og Manifest

Der opleves problemer med at aflevere filer til ICS og Manifest. Gatewayen er netop blevet genstartet og bør nu virke korrekt.

Den delvise utilgængelighed ser ud til at have varet imellem kl. 7.20 og 10.20.

The FTP GW for ICS and Manifest is partly unavailable. The gateway has just been rebooted. The unavailability started around 7.20 am and ended at 10.20 am.

Løst2017-03-21 10:45
2017-03-13 13:29EMCS

Opdateret 14-03-2017 kl. 10.00 - Adgangen til EMCS virker igen. Der kan ikke længere anvendes nødprocedure.

Der kan være problemer med at tilgå EMCS - nødprocedure tillades i fornødent omfang.

Løst2017-03-13 14:00
2017-03-13 10:20Information

Der er i øjeblikket stort pres på telefonerne pga. årsopgørelsen, så hvis det haster meget med opkald til Toldvejledningen, så kan der undtagelsesvis ringes til ServiceDesk på tlf. 70157301. Vi kan viderestille til Toldvejledningen.

  
2017-03-10 14:18Information

Man kan tilgå toldsystemerne via disse direkte links, selv om skat.dk evt. er utilgængelig:

Import: https://import.toldskat.dk/importsys.jnlp

e-Export: https://export.skat.dk/exp.jnlp

ICS: https://ics.skat.dk

Manifest: https://manifest.skat.dk

  
2017-03-07 07:50EMCS

Kl. 10.09: Der er atter adgang til EMCS. Nødprocedure kan ikke længere anvendes.

Det er ikke muligt at tilgå EMCS - problemet undersøges.

Nødprocedure er tilladt i fornødent omfang.

Løst2017-03-07 10:09
2017-03-06 11:29Import

Import er nede både online og ved filoverførsel. Vi modtager filer, men der bliver ikke genereret nogen filsvar. Der fejlsøges.

Opdateret kl. 12.05: Importsystemet virker igen. Problemet har stået på imellem kl. 11 og 11.40.

Brugere, der oplever at skærmbilledet hænger med "toldsystemet startes" kan med fordel lukke programmet og logge på igen.

Løst2017-03-06 11:40
2017-03-01 12:27Taric

Fejlen er rettet og der kan ikke længere anvendes nødprocedure.

Der er i dag en fejl i Taric vedr. toldordning 475 på en del HS-koder, bl. a. 442010, 680291, 680292, 680293, 680299, 680990, 681099, 691300, 711411, 711419, 711420, 830621, 830629, 950500, 960200, 970300, 970500, 970600. Dette bliver rettet i aften.

Angivelserne giver dette fejlsvar: Validering kan ikke gennemføres med de angivne data - tjek evt. rubrik 44.2. Der må evt. kun angives ET præferencedokument. Se evt. i Taric

 Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang indtil det er rettet i Taric. 

Løst2017-03-02 08:14
2017-03-01 11:48ICS og Manifest

Service vinduer der påvirker ICS og Manifest den 8. marts 2017

21.00 - 23.59 - "Udskriv blanket" vil ikke virke i ICS i dette tidsrum. "Udskriv"-knappen vil dog virke

Service windows which will affect ICS and Manifest on Wednesday, March the 8th 2017

09.00 pm - 23.59 pm - The Print Form-button (Udskriv blanket) will not work in this timeframe. The Print-button (Udskriv) will.

Planlagt nedlukning2017-03-08 22:45
2017-03-01 09:44Alle toldsystemer

Servicevindue til Told. Lørdag 04-03-2017 kl. 15:30 - 20:30

Følgende systemer vil være utilgængelige under servicevindue:

Import, e-Export, NCTS, ICS, Manifest, ECS (ECN+) og Quota

Filer til ICS/Manifest, Import, Export og NCTS indsendt under service vinduet kan stadig modtages men behandles først efter service vinduets afslutning.

Nødprocedure er i tidsrummet tilladt i fornødent omfang.

 

Planlagt nedlukning2017-03-04 20:20
2017-02-27 14:28e-Export

Det har vist sig nødvendigt at genstarte Export - det vil ske kl. 22.00 med en nedetid på ca. 10 minutter.

Planlagt nedlukning2017-02-27 22:10
2017-02-27 09:07EMCS

Opdateret kl. 13.00: Det er atter muligt at anvende EMCS - nødprocedure er ikke længere tilladt.

Det er muligt at tilgå EMCS, men ikke at arbejde i programmet - der fejlsøges.
Problemet er både on-line og B2B.

Nødprocedure er tilladt i fornødent omfang.

Løst2017-02-27 13:00
2017-02-24 16:01ICS og Manifest

Reminder: Husk servicevindue på ICS og Manifest lørdag den 25/2-2017 kl. 23.30-00.30 (se evt. oprindelig besked fra 20/2-2017).

Planlagt nedlukning 
2017-02-24 07:34Import

Opdateret kl. 08.18: Der er atter adgang SKATs FTP-løsninger og online Import. Det er ikke længere tilladt at anvende nødprocedure. 

Der meldes om problemer med at tilgå SKATs FTP-løsninger tilligemed Import for nogle virksomheder - det skyldes muligvis igen utilgængelighed hos en internetudbyder. Problemet undersøges og nødprocedure må anvendes i fornødent omfang.

Løst2017-02-24 08:18
2017-02-23 09:00Alle toldsystemer

Opdateret kl. 12.35: Efter vort bedste skøn er problemet nu løst. Nødprocedure kan ikke længere anvendes.

Opdateret kl. 11.08: Situationen er fortsat den samme. Det lader til at være en utilgængelighed hos en internetudbyder, men dette er ikke endeligt afklaret. Der fejlsøges fortsat.

Der meldes om problemer med at tilgå SKAT's FTP-løsninger (filoverførsel) for nogle virksomheder, mens andre godt kan. Problemet ser ud til at være startet omkring kl. 20 i går aftes. Vi er ved at undersøge problemet. I det omfang det skønnes nødvendigt, må virksomhederne anvende nødprocedure.

Some companies cannot connect to FTP or FTP GW. The unavailability seems to have started last night around 8 PM. The use of fallback procedure is allowed.

Løst2017-02-23 12:35
2017-02-23 07:39EMCS

Der er igen adgang til EMCS. Nødprocedure kan ikke længere anvendes.

Det er ikke muligt at tilgå EMCS - problemet fejlmeldes. Nødprocedure tilladt i fornødent omfang.

Løst2017-02-23 11:57
2017-02-21 17:52Alle toldsystemer

Servicevindue for Import, e-Export, NCTS (Transit), ICS og Manifest lørdag den 4. marts 2017 kl. 15.30-20.30.

Alle Toldsystemerne er utilgængelige i dette tidsrum. Indsendte filer bliver modtaget, men bliver først behandlet efter afslutning af servicevinduet.

Nødprocedure er tilladt i fornødent omfang.

On Saturday, Marts 4, 2017, Import, e-Export, NCTS (Transit), ICS and Manifest will be unavailable between 1530 and 2030 PM.

The use of fallback procedure within the service window is allowed.

Planlagt nedlukning2017-03-04 20:20
2017-02-20 15:07ICS og Manifest

På grund af et servicevindue hos vor leverandør vil det ikke være muligt at tilgå ICS og Manifest fra lørdag den 25/2-2017 kl. 23.30 til søndag den 26/2-2017 kl. 00.30 (1 time) hverken online eller via filoverførsel. Nødprocedure er tilladt i det omfang, der opleves utilgængelighed under og i forlængelse af servicevinduet.

Due to a service window at our vendor, ICS and Manifest will be unavailable on on Saturday, February 25th, 2017 11.30 pm to Sunday, Februar 26th, 2017 00.30 am (one hour). The use of fallback procedure is allowed during and after the service window in case of unavailabilities.

Planlagt nedlukning2017-02-26 00:30
2017-02-16 09:50Servicedesk

EU's follow-up side for Transit/NCTS (ruteovervågning) er ikke fuldt opdateret. Det er fejlmeldt til EU.

Opdatering 17-02-2017 kl. 15.26: EU melder at fejlen er delvist rettet, men at en fuld opdatering ikke kan forventes at være på plads før i starten af næste uge.

Opdatering 21-02-2017 kl. 09.20: Siden er opdateret.

Løst2017-02-21 09:20
2017-02-15 11:59e-Export

15-02-2017 kl. 14.10: e-Export er genstartet. Til onlinebrugere: Luk venligst programmet og log ind igen (for at indlæse stamtabeller på ny).

En række certifikatkoder, der anvendes i forbindelse med VAB, fejler. Der fejlsøges.

e-Export genstartes kl. 14 for at rette denne fejl. Nedetiden bliver 10-15 minutter.

Når e-Export er genstartet vil certifikatlisten (felt 44.2) være rettet tilbage til de værdier, der var gældende indtil morgenens udlægning.

Løst2017-02-15 14:10
2017-02-15 08:46TFE

På grund af interne opdateringer er testmiljøerne på toldområdet (TFE) utilgængelige imellem kl. 11-16 fredag den 17. februar. Vi beklager den sene udmelding.

Planlagt nedlukning2017-02-17 14:59
2017-02-15 08:42TFE

På grund af interne opdateringer er testmiljøerne på toldområdet (TFE) delvist utilgængelige imellem kl. 9-13 torsdag den 16. februar 2017. Vi beklager den sene udmelding.

Planlagt nedlukning2017-02-16 13:00
2017-02-10 10:28Eksport

Servicevindue afsluttet og der er ikke længere tilladelse til nødprocedure

Kolliarterne VS, VQ, VG, VL, VY, VR, VO OG NE kan atter anvendes. Bemærk at feltet supplerende enheder derved også skal udfyldes.

Servicevindue - Told

Formål: Udlægning af Export version 5.9.0-6.

Tidspunkt: Onsdag 15.02.2017 kl. 06:30 - 08:00

Konsekvens: Export er utilgængelig i service vinduet. Filer til Export indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

Det er tilladt at benytte nødprocedure i nødvendigt omfang under servicevinduet.

Scheduled unavailability

On Wednesday, February 15, 2017, e-Export will be unavailable between 0630-0800 AM. The use of fallback procedure within the service window is allowed.

Løst2017-02-15 08:00
2017-02-09 14:47Information

Toldstedet DE009330 (Zollamt Saarlouis, Ostring 57, 66740 Saarlouis) er lukket pr. 1. februar 2017. I stedet bedes man benytte DE009303 (Im Hauptguterbahnhof, 66123 Saarbrucken).

På grund af en teknisk fejl i EU-systemet vil ændringen først slå igennem i medlemslandenes toldsystemer den 17. februar 2017.

 2017-02-17 10:28
2017-02-09 12:26e-Export

Der vil være servicevindue på e-Export onsdag den 15. februar 2017 mellem kl. 06.30-08.00.

Nærmere besked følger senere.

Planlagt nedlukning2017-02-15 07:35
2017-02-07 10:47TFE

TFE (Test for Erhvervslivet) er utilgængeligt torsdag den 9. februar 2017 klokken 1100-1200.

Løst2017-02-09 11:49
2017-02-06 12:40ICS og Manifest

FTP GW (filoverførsel) til ICS og Manifestsystemerne var utilgængeligt søndag den 5/2-2017 mellem kl. 14.53 og 21.50.

The FTP GW for ICS and Manifest were unavailable on Sunday, February 5th, 2017 between 2.53 pm and 9.50 pm.

Løst2017-02-06 12:38
2017-02-02 16:20Import- og Eksportsystemerne

Der har været et kortvarigt udfald på Import og e-Export online i minutterne omkring kl. 16.15. Systemet er tilgængeligt igen.

 

Løst2017-02-02 16:18
2017-02-02 12:38Import

Opdateret kl. 15.32: Import online er nu tilgængeligt igen og det er ikke længere tilladt at anvende nødprocedure. 

Opdateret kl. 14.25: Der er desværre ingen tidshorisont endnu

Opdateret kl. 13.38: Der gives hermed tilladelse til anvendelse af nødprocedure i fornødent omfang (det er kun online der er påvirket).

Vi får meldinger ind på, at der er nogle problemer med at logge på Import online

Det er fejlmeldt

Løst2017-02-02 15:34
2017-02-02 07:06ICS og Manifest

Opdateret kl. 13.33: Nu kører ICS og Manifest igen, men der kan forventes kø der skal afvikles

Opdateret kl. 13.16: Der er stadig ingen tidshorisont

Opdateret kl. 12.18: Der er desværre stadig ingen tidshorisont

Opdateret kl. 11.18: Der er stadig ingen tidshorisont

Opdateret kl. 10.14: Der fejlsøges stadig, så der er desværre ingen tidshorisont endnu

Opdateret kl. 09.14: Der er stadig ingen tidshorisont

Opdateret kl. 08.14: Der er desværre ingen tidshorisont endnu

Der er problemer med at tilgå ICS og Manifest.

Nødprocedure kan anvendes.

Løst2017-02-02 13:33
2017-01-31 09:40Import

Opdateret kl. 09.50. Der er atter stabilitet på systemet

Der kan opleves kortvarigt ustabilitet på importsystemet de næste par minutter.

 

Løst2017-01-31 09:50
2017-01-25 09:59Import

Fejl i import - VAB Å - mængde under 100 liter

Der er pt en fejl i importsystemet der gør at fortoldninger fejler, når den supplerende mængde er mindre end 100 liter og der angives VAB Å (rubrik 44.3) og certifikat (rubrik 44.2).

Indtil fejlen er rettet, må man undlade at angive noget i rubrik 44.2 og 44.3 og i stedet angive certifikatnummeret i rubrik 44.6.

Driftsproblem